torsdag 21. januar 2010

Lampene..................

Arv fra svigermor. Henger nå på rommet til min 16 årige datter.
Denne lampen fant jeg i en bruktbutikk i Oslo for 18 år siden. Betalte 250 kr. Min mann syns det var noe gammelt skrap. Men hvem var det som begynte å pusse på den da vi kom hjem, joda det var min mann. Det var til og med en gammel håndstøpt pære i den som virket. De glassrør som henger ned har jeg hengt på, det manglet noe der.

Denne lampe hang i huset vårt da vi flyttet inn. Vi tror den har hengt helt siden den gang huset vårt ble bygget i 1920. Den er laget av Alabast (marmor)
Arv fra svigermor en typisk 70-tallslampe.
Arv fra mine foreldre. Denne hang over spisestuebordet hjemme hos mine foreldre. Fra 50-tallet. Nå har den fått sin plass i kjøkkenet.
Denne har vi fått av en kunstner. Den kommer mest til sin rett i kveldsbelysning.
Kart over indreby i København.
Kjøpt på fretex for en 50 lapp.
Kjøpt på loppetorv i København.
Kjøpt på fretex for 75 kr. Det viser seg at det er en designerlampe laget av kobber. Fant den på auksjon Lauritz.com der gikk den for nærmere to tusen. Designeren heter Louis W et eller annet
husker det ikke helt. Er det noen som vet det??
Nå har jeg funnet designeren Louis Weisdorf (1932) Designer og arkitekt. Har designet flere lamper i Tivoli i København. Han var en pioner på sitt felt på 60-tallet. Fikk stor internasjonal anerkjennelse for eleganse og skulpteret formspråk, god belysning og kvalitet.
Denne lampen er fra 1965 og kjøpt på den lokale fretex, litt av et røverkjøp.
Kjøpt på loppemarked for 50 kr.
Kommer fra et gammelt fjøs utenfor Bergen.
Kjøpt på loppemarked for 50kr. Tror den er laget på 50-tallet. Hvit glass.
Kjøpt på marked for 120kr.
Tror vi ga et par hundre for den....design fra 30-tallet
Kjøpt på fretex for 100kr.

Fikk så lyst til å vise frem lampene vi har, som dere ser så har vi sansen for gamle og brukte ting. Dette var da utrolig hvor mange lamper vi har, tror ikke jeg har fått med meg alle en gang.

Sender dette vidre til de som har lyst til å vise frem lamper eller andre ting.
Ha en god dag ;-))

11 kommentarer:

  1. Oi, så masse stilige lamper!
    Jeg har hatt flere slike gamle lamper... men jeg har kastet dem... fy meg...
    Kjekt å se at noen tar vare på slike ting! :o)))

    SvarSlett
  2. D må æ si, utrulig variasjon i lampe her, - og stort tidsspenn.
    Ja æ har nok strikka d som e i bloggen, men de selbuhanskan æ strikka e grå, brukte bare et eksempel fra nett da æ starta å strikke. Hanskan va te mannen min. Æ har aldri strikka for salg, nån gang har æ gitt bort, eller nån har kjøpt garn og bedt mæ strikke ;o)

    SvarSlett
  3. Hei på deg du, Bistel med alle de flotte lampene:)takk for hyggelige ord inne hos meg,det er så kos.
    Designeren du er ute etter er nok:
    Louis Vernon som designet for Louis Poulsen i København på 50 tallet:)
    fiolineklem som alltid:)

    SvarSlett
  4. Så utrolig masse og ikek minst vakre lamper da!! Utvalget her i huset er heller kjedelig, det ser ejg nå... ;)

    Ha ei flott helg!

    SvarSlett
  5. Her var det "lys i lampen lillemor".
    Gøy å se utvalget.
    Tror ikke jeg skal vise mine, de er for kjedelige.
    Dere må ha et stort hus, stukatur i taket og gode greier.
    Koselig.
    Vi bor i et gammelt Sørlansdhus,hvor mesteparten av huset er tømmret.
    Bjelker i taket og takhøyden er bare 2,05m.
    Da må man tenke seg nøye om med lamper.
    Vi har endel spot, men ikke bare det.
    Lys er viktig.
    Klem

    SvarSlett
  6. Lisbeth, hvor har I pragtfulde lamper. Det er sjovt at se de forskellige tidsaldre i lamperne og huske tilbage på dem. Jeg husker, at du har vist os billeder af jeres hus og jeg mener at huse med en vis alder skal have smukke gamle lamper, det passer bedst.
    Jeg har en drøm om at få en krystallysekrone (bare en lille) i køkkenet og prøver stadig at overtale min mand til at se det fantastiske i sådan et projekt ☺ ☺
    Knus til dig og en rigtig god weekend.

    SvarSlett
  7. Sååå mange flotte lamper!!! Dette var virkelig et herlig innlegg! Først må jeg få si at den nest nederste lille lysegrønne lampen er noe av det søteste jeg har sett og om du vil selge den en gang er jeg mer enn klar til å kjøpe!
    Helt vidunderlig er den! Og lampen i bildet over og den moderne lampa fra loppetorv i københavn var helt superduperfine!!!
    Dere har jo en lampeskatt uten like hjemme!
    Så moro at du laget et sånt innlegg!
    jeg må jo bare beundre disse skjønnhetene enda en gang før jeg klikker meg ut herfra!
    Nå skal jeg kjevle ut pizzadeig her..Ha en fin kveld videre! Klemmer fra Kardemomme :))

    SvarSlett
  8. Hei igjen!
    Jeg skreiv at hun er en flott og sterk dame.
    Kjenner henne ikke personlig, men gjennom arbeidet mitt på skolen.
    kanskje vi kan ta en kopp kaffe sammen til sommeren da?
    klem

    SvarSlett
  9. Ja, det er med Tvedestrand som det fleste andre sørlandsbyer:
    De gjør seg best om sommeren!
    Kanskje vi sees.
    Klem

    SvarSlett
  10. Hei!
    I dag traff jeg tilfeldigvis Siw sammen med en av mine nærmeste kolleger( som også bor på Dypvåg)
    Da snakket vi litt om deg.
    Morsomt.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  11. Her var det mye spennende!!!
    Og tenk at det går an å få tak i så billige designerlamper!
    Det må være et stort hus du har som har plass til alle disse...
    Ha en fin start på uken!
    Klem Tove

    SvarSlett