søndag 10. januar 2010

Mitt gamle staslige ur..............



Dette uret har jeg arvet etter mine besteforeldre for over tjue år siden. Uret tikker og går selv om det nærmer seg 100 år gammelt, opprindelig tysk.
Mine besteforeldre fikk uret i bryllupsgave i 1918.
Da jeg arvet det manglet ørnen på toppen. Mange av veggur med tilsvarende ørn har mistet
denne, da den lignet for mye på den tyske ørnen som ble knyttet til nazistene under den tyske okkupasjonen av Norge.
Min far som var en dyktig håndværker og treskjærer laget en hest opp på toppen.
For et par år siden fant jeg en ørn som passet til uret på finn.no.
Orginalen tror jeg er laget av tre, men jeg ble veldig glad for denne ørnen selv om den er støpt i gips.
Først da kom uret til sin rett. Passer også til våres hus og spisestuemøbler som er fra 1920. Dette får jeg komme tilbake til en annen gang.
Ha det fint der ute :-))

10 kommentarer:

  1. Uret var veldig fint, og det passet veldig godt med ørnen på toppen.
    Løvemodellene din var også fine!!!
    Klem Tove

    SvarSlett
  2. vakkert ur, det er ganske likt det som henger på min gamle fars vegg:)
    og slår så det kan bli til "hjerteinfarkt".
    skal ta bilde av hans å legge ut på bloggen en gang jeg husker det:)
    fiolineklem

    SvarSlett
  3. Kjempefin klokke!

    Selv kan jeg ikke ha noe sånt på veggen (iallefall med "liv" i) for jeg klarer ikke den evindelige tikk-takk lyden.. ;o)

    SvarSlett
  4. Dom var fina! min man gillar sådana klockor.
    Vi har en liknande men inte lika fin.
    Ha det bra.
    Mariana

    SvarSlett
  5. Tänk att den fungerar när den är så gammal.
    Bra arbete.

    SvarSlett
  6. Så flott du fant deg en ørn da, nydelig ble den ;) Og den spisestua hørtes spennende ut og regner emd du blogger den engang ja!

    Spennende keramikk du lager, legger emg som følger her hos deg ;)

    SvarSlett
  7. Hej igen!
    Du har något att hämta hos mig om du vill ha den.
    Ha det gott.

    SvarSlett
  8. Nej hvor er det dejligt at du viser klokken, hvor er den smuk. Og så har du endda forskelligt udstyr til toppen, det er ekstra luksus ☺.
    Det er en sjov historie med ørnen der lignede for meget den tyske ørn, men det kan jeg godt forestille mig.
    Jeg skal en dag huske at tage et billede af vores, så du kan se den rigtigt, samt et par af de andre som vi har ☺ En rigtig dejlig dag til dig og tusinde tak for kigget.

    SvarSlett
  9. Hei! Har også et lignende ur uten ørn. Så det er forklaringen til at ørnene hadde en tendens til å forsvinne, det har jeg aldri tenkt på, men virker veldig sannsynlig. Flott at du fikk tak i en ny! Min er fremdeles fugleløs, men da kan jeg leve i håpet om å få tak i en. Takk for tipset. :-)

    SvarSlett
  10. Du har helt rett ang ørna! Fant den til salgs på Finn. Takk igjen, og takk for hyggelig hilsen på bloggen min :-)

    SvarSlett