lørdag 13. mars 2010

FMV...........................




Fredrikstad Mekaniske Verksted var et verksted og Skipsverft som ble etablert i 1870.
I sin tid produserte FMV en av verdens mest effektive dampmaskiner.
Over en tid på 118 år er det bygget 443 Skip ved FMV. På det meste hadde verkstedet
2500 mann i arbeid og landets største Skipsverft. På 1970 tallet tok Øst Asia over mye av Skipsbyggingen. FMV slo seg selv konkurs18 feb. 2010 da hadde bedriften bare 30 ansatte igjen. I 2009 ble det satt opp et Monument av "værstedkællene" på FMV.
Var å gikk tur med min mann her om dagen....måtte da ta et bilde av det flotte historiske Monument.
Ha en fin Søndag :-)

5 kommentarer:

  1. Interessant lesing og veldig bra bilde!

    Ønsker deg en fin kveld!
    Klem Tove

    SvarSlett
  2. Spændende billeder!
    Ja, desværre hører og læser man jo ofte om de store fabrikker der ikke kan klare sig i dag. Jeg så i ugens løb en udsendelse i fjernsynet om hvordan det er gået bilbyen Detroit, det er også en trist historie.
    En god uge til dig.

    SvarSlett
  3. Härliga bilder!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  4. Vilket läckert monument.
    Ha en fin vecka

    SvarSlett
  5. Hei bistel.
    Lenge siden jeg har lagt igjen spor etter meg på bloggen din nå:) det er så travelt.
    disse bildene gir meg minner tilbake til Aker Brygge i Oslo,husker godt hvordan det så ut der før de rev bygnngene og laget det "hypa" handle stedet som står der i dag.
    Min manns bestefar og familie jobbet på Akers mek, har mange bilder derifra,fra gamle dager. Viktig historie som ikke må gå i glemmeboka. Fredrikstad klarer å holde sine monumenter over en svunnen tid i hevd, synes jeg.
    påskeklem:)

    SvarSlett